استاندار خراسان رضوی: شورا‌ها نماد حضور مردم در مدیریت کشور هستند وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد
سرخط خبرها

مشهد پایگاه داده‌های پژوهشی کلان شهر‌ها

  • کد خبر: ۴۳۷۰۰
  • ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
مشهد پایگاه داده‌های پژوهشی کلان شهر‌ها
سرپرست معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد گفت: با راه اندازی سامانه مدیریت دانش تمام کلیات پژوهشی کلان شهر‌ها در سامانه یادشده بارگذاری شده و طی آن به بانک جامعی از اطلاعات دسترسی خواهیم داشت.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ یکی از شعار‌های مهم و شایان توجه این دوره از مدیریت شهری در آغاز کار، معرفی مشهد به عنوان شهری هوشمند بود و اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده است؛ اقداماتی در راستای هوشمندسازی جنبه‌های مختلف شهر که اهمیت آن در روز‌های خانه نشینی و قرنطینه بیش از پیش نمایان شد. اهمیت این فعالیت‌ها و فرایند برنامه ریزی و تدوین راهبرد‌ها در شهرداری همچنین منجر به گسترش حیطه فعالیت معاونت برنامه ریزی و توسعه انسانی در سال ۹۷ شده و حالا مدتی است سکان داری آن به یک بانوی جوان سپرده شده است.
 
آیدا مهربان که هم اکنون سرپرست این معاونت در شهرداری است، در گفتگو با شهرآرا از برخی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه گفت که نیازمند پیگیری بیشتری است. او معتقد است شهر مشهد از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است که از آن جمله می‌توان به هویت مذهبی و تاریخ طولانی آن اشاره کرد؛ مسئله‌ای که وجود شاعران زیادی از این خطه و به خصوص فردوسی بزرگ آن را تأیید می‌کند.
 
مهربان در این زمینه بیان کرد: بُعد ادبی شهر مشهد در همه اعصار اهمیت ویژه‌ای داشته و به همین دلیل کار در این حوزه بسیار مهم است. مردم کشور‌های همسایه -و حتی در عرصه‌های بین المللی- باید این ظرفیت را بشناسند و اقداماتی نظیر ثبت مشهد به عنوان شهر خلاق یونسکو می‌تواند گام بلندی برای «برندینگ ادبی» آن در جهان باشد.

مشهد، در مسیر شهر خلاق ادبیات

سرپرست معاونت برنامه ریزی و نیروی انسانی شهرداری مشهد ادامه داد: این دوره از مدیریت شهری از زمان روی کار آمدن در سال ۹۶ با تأکید بر همین ظرفیت‌ها اقدامات درخور توجهی انجام داده است؛ به عنوان مثال در سال گذشته مشهد به عضویت شبکه شهر‌های یادگیرنده سازمان جهانی یونسکو درآمد که اتفاق بسیار درخشانی است. همچنین گام‌های مهم و ضروری نیز برای بحث شهر خلاق ادبیات بر مبنای ظرفیت‌هایی که گفته شد و شهر دوستدار کودک در دست اقدام است.
 
مهربان اضافه کرد: سامانه دیگری با عنوان سامانه مدیریت دانش با همکاری وزارت کشور در حال برنامه ریزی است که مشهد متولی آن خواهد بود. با راه اندازی این سامانه تمام کلیات پژوهشی کلان شهر‌ها در سامانه یادشده بارگذاری شده و طی آن به بانک جامعی از اطلاعات دسترسی خواهیم داشت. همچنین راه اندازی رصدخانه‌ای از تمام اطلاعات شهری از دیگرطرح هاست که در صورت فعالیت می‌تواند اطلاعات دقیق و کاملی در حوزه‌های مختلف شهری به شهروندان بدهد.

جایگاه ویژه مشهد در «آیتا»

او با اشاره به دیگراقدامات این معاونت در چند سال گذشته و به خصوص در حوزه دیپلماسی مؤسسات بین المللی از طرح شکل گیری ظرفیت مؤسسه فرهنگی هنر فارسی زبانان (آیتا) که ابتکاری ایرانی است خبر داد و اظهار کرد: یکی از برکات این ارتباطات چنانچه گفته شد پیوستن مشهد به شبکه شهر‌های یادگیرنده در تیرماه ۹۸ بود. مؤسسه فوق نیز اهداف متعددی، از جمله قدردانی از مفاخر فارسی زبان، برگزاری رویداد‌ها و پویش‌ها و... داشته است و به دنبال اخذ مجوز‌های قانونی برای استقرار آن در مشهد به جای پایتخت هستیم که این نیز از دیگراقدامات درخور توجه و افتخار است.

به گفته مهربان، بهسازی و آماده سازی ساختمانی به مساحت ۴۰۰ مترمربع به عنوان مرکزی برای تعاملات ادبی فارسی زبانان جهان و برای آغازبه کار مؤسسه یادشده و ایجاد تمام بستر‌های لازم برای تقویت مؤسسه فارسی زبانان نیز اقدام خوب دیگری است که این معاونت در حال پیگیری آن است. در واقع یکی از وظایف معاونت برنامه ریزی بحث دیپلماسی شهری است که با این اقدام برای نخستین بار این دیپلماسی به حوزه عمومی کشانده می‌شود.

توسعه پایدار، با کارخانه نوآوری

او همچنین در ادامه با اشاره به احداث کارخانه نوآوری مشهد گفت: راه اندازی این فضا در واقع تبدیل یک تهدید به فرصت بوده و نگاه ما به این کارخانه کاملا منطبق بر توسعه پایدار است. این فضا که با استفاده از سازه‌های قبلی کارخانه کوکای مشهد ساخته شده، اولین فضایی است که به صورت ویژه برای شرکت‌های نوآور دانش بنیان و با طراحی خاص احداث شده است؛ کارخانه‌ای که در یکی از خاص‌ترین زمین‌های شهر که به شکل شش ضلعی است بنا شده و انشعاب فرعی‌های مختلف از آن، می‌تواند مرکزیت این فضا در تولید فکر و تسری آن به شهر را به ذهن متبادر کند.
 
مهربان با تأکید بر اینکه در این کارخانه فکر و ایده خلق خواهد شد، افزود: ایده ساخت آن در سال ۹۶ مشابهی در دیگرشهر‌ها نداشت. پس از احداث نیز پیشرو‌تر از دیگرمراکز خواهد بود. این فضا در گذشته کاربری صنعتی داشته و تلاش ما نیز بازگرداندن آن به مفهوم صنعتی آن است. در این کارخانه به وسیله استفاده از خلاقیت‌ها و ایده‌های جوانان به دنبال بهبود شرایط زندگی و حل معضلات شهری خواهیم بود. هرچند راه اندازی این فضا صرفا منوط به اتمام ساختمان آن نیست و زمانی سخن از آغاز به کار قطعی آن خواهد بود که این مرکز به تولید فکر و ایده بپردازد. به گفته وی بودجه پیش بینی شده امسال برای این مرکز حدود ۳۰ میلیارد تومان است. هرچند به احتمال زیاد این مبلغ افزایش نیز خواهد یافت. ۷۰ درصد از پروژه به اتمام رسیده است که شامل اقداماتی همچون مناسب سازی پیاده رو‌ها و محوطه اطراف نیز هست.
 
مهربان همچنین تأکید کرد: برای آنکه خروجی‌های فکری این کارخانه به صورت عدد و رقم در پایان هرسال روشن باشد و بتوانیم تأثیر آن را بر شهر بسنجیم لایحه‌ای برای ورود شرکت‌های خصوصی و بهره گیری از توانایی آن‌ها به شورا ارسال شده و در حال پیگیری برای تصویب هستیم. او با اشاره به اهمیت تحقق شعار شهر هوشمند در مشهد اضافه کرد: الکترونیکی شدن و هوشمندسازی شهر صرفا به معنی الکترونیکی شدن مدارک نیست، بلکه ما به دنبال هوشمند سازی فرایند‌ها و اقدامات هستیم. چاره این کار حذف فرایند‌های مازاد، حذف موارد زائد و موازی سازی برخی از اقدامات است. در حال ایجاد بستر‌ها برای تحقق این مسئله هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->